Träningstips för att öka muskelmassa

Många är de som är ute efter att bygga upp sin muskler i olika omfattning, vilket inte minst märks på alla gym runt om i landet där många ligger och pressar med skivstången eller lyfter hantlar. Frågan är, hur gör man då om man vill öka sin muskelmassa?

219210-strong-woman

Vill man öka i muskelmassa finns det i huvudsak två olika aspekter att ta hänsyn till, träning och kost. För att musklerna ska bli starkare och växa behövs träning och för att de ska kunna växa behövs energi, vilket fås genom kosten.

För att öka i muskelmassa behöver man köra så kallat explosiv styrketräning, det vill säga tung belastning och relativt få repetitioner. Det kan till exempel handla om att ligga i bänkpress och köra 8-10 repetitioner på nästintill max av vad man klarar av.

En sak som är viktig är att man i början tar det lugnt och inte kör med alltför hög belastning då detta gör att skaderisken ökar. Det gäller helt enkelt att lära känna sin kropp och på så sätt få grepp om vad man klarar av. Ett bra tips är att långsamt öka belastningen efterhand, något som kommer att ge resultat i längden.

Ett annat bra tips är att göra upp schema på vad och hur man ska träna. Ett alternativ är att exempelvis träna armar en dag, rygg en annan och bröst en tredje. Viktigast är att man får en allsidig träning.