Anpassa träningen under graviditeten

Träning under graviditeten har många fördelar. Men samtidigt är det bra att veta vad man bör satsa mer på och vad man bör undvika. Då kroppen förändras en hel del läggs mer belastning på vissa delar av kroppen och kan man träna rätt muskler kan man öka sin chans att undvika vissa besvär.

Är man redan någon som aktivt tränar behöver man inte förändra väldigt mycket i graviditetens tidiga skede. Men det kan vara bra att lägga till lite extra träningspass som fokuserar på att stärka bålmuskulaturen. Titta in på sajten Kurera för tips på bra övningar. Detta kommer man kunna dra stor nytta av längre in i graviditeten då ens tyngdpunkt flyttas framåt.

Konditionspassen kan man köra på som vanligt. Märker man dock att man inte orkar lika mycket som tidigare kan man alltid dela upp träningen i intervaller istället. Brukar man träna gruppövningar med en instruktör som leder är det ett bra tips att fråga denne om det är några av övningarna som inte skulle rekommenderas någon som är gravid.

Längre in i graviditeten är det mycket som förändras. Till att börja med kommer man vilja titta på lite nya träningskläder som är bättre anpassade kroppens nuvarande form. Butiken Graviditetskollen har några bra exemplar man kan kolla in. Vad sedan gäller träningen är det rekommenderat att undvika allt som kräver hög rörlighet och allt som inkluderar hopp. Detta beror på att hormonet relaxin nu arbetar för fullt i kroppen med att luckra upp bindväv och brosk i bäckenet och gör en mer mottaglig för skador vid de ovannämnda övningarna.

Många har fått bra resultat från att träna yoga specifikt framtaget för gravida, men det går även bra att träna på konditionsmaskiner. Simning är en väldigt skonsam träningsform under graviditeten man också kan prova på.