Att använda måltidsersättningar

Det har blivit mer och mer vanligt att använda måltidsersättningar, både i träningssyfte och för att gå ned i vikt. Men hur använder man dessa på ett bra sätt och finns det nackdelar med produkterna man hittar på hyllorna och på nätet?

Det man först bör veta är att medan en måltidsersättning ger en alla näringsämnen kroppen behöver under en given period ska det inte likställas med att äta en väl sammansatt kost. Det är lite som skillnaden mellan att ta en C-vitaminbrustablett och att faktiskt äta en apelsin. Det finns också många olika att välja mellan och det är rekommenderat att läsa innehållsförteckningarna även på produkter som dessa.

Saker som måltidsersättningar är designade att fungera på kort tid och är inte något man kan lägga om kosten till. Vad de dock kan göra är att öka motivationen genom att ge lite mer synliga resultat lite snabbare. Med denna motivation bör man då se till att planera för mer långsiktiga förändringar i livsstilen. Om användandet att måltidsersättningar kan få en att uppskatta en mer hälsosam livsstil med mer träning och bättre kost är de ju helt klart något positivt.

De stora farorna kommer egentligen från dålig information och okunskap. Om man kör med måltidsersättningar ganska intensivt kommer man nog se en hel del kilon försvinna efter ganska kort tid, men om man efter denna period går tillbaka till sina gamla vanor kan kilona minst lika snabbt komma tillbaka. Under detta kan man då göra mer skada än nytta då snabb viktförändring inte är något kroppen alltid är så bra på att hantera.

Och på tal om dålig information och okunskap finns det en hel del tips på nätet idag som grundar sig på gamla idéer och tankesätt som i efterhand visat sig vara felaktiga. Det gäller helt enkelt att vara skeptisk till ny information och försöka göra lite efterforskning innan man bestämmer sig för att något är sant eller inte.