Bästa tipsen för bättre hälsa

Här har vi samlat de bästa och enklaste tipsen för att du ska få en bättre hälsa under 2018. Det är svårt att tänka långsiktigt, något som gör att vi äter för mycket och tränar för lite. Om du fokuserar på att ändra några rutiner under årets gång kommer du att starta 2019 som en ny människa!

Fimpa för gott

Allt färre röker i Sverige och det är dags att fimpa för gott. Enda anledningen att röka är vana och en del som tycker det smakar gott. Utöver det är det bara farligt och kostar pengar. Om du slutar röka kommer din kropp att börja läka sig själv redan några timmar efter sista ciggen. Du kan istället testa e-cigaretter som innehåller goda smaker såsom frukter och sötsaker.

Mörkgrönt på tallriken

Mörkgröna grönsaker ska ingå i en måltid om dagen. De innehåller mer vitaminer, mineraler, järn och har goda effekter på kroppen. Lägg till spenat, mangold, kinakål, persilja och vattenkrasse till salladen eller på frukostmackan. Spenat sägs även har bra effekt på viktminskning då lite spenat om dagen leder till mindre hungerkänslor och stabilare blodsocker. Mangold tror man kan skydda mot typ 2 diabetes och vattenkrasse håller dig ung längre och ger dig 200% av ditt DRI av vitamin K.

Sov effektivare

Du behöver inte sova tio timmar för att må bra. En del klarar sig på fem timmar medan andra behöver sina åtta. Det som är viktigt är den effektiva sovtiden, hur länge du är i djupsömn. Om du sover orolig eller vaknar mycket kommer du att vara trött även om du legat i sängen i tio timmar. Du behöver träna kroppen att gå in i djupsömn snabbare och vara där längre, då kommer du alltid att vakna utvilad. Enklaste sättet att göra det är att ge dig själv sömnrestriktioner och sakta öka på hur länge du får sova, en dag vaknar du utvilad och den effekten håller i sig.