Cykling – bra motionsträning

5385732-bike-handlebars-with-hands-of-female-athlete

Cykling är ett perfekt sätt att hålla sig i form oavsett vilken kondition man har, planera in ett inköp av cykel och lämpliga träningskläder inför våren så är det bara att ge sig iväg ut på vägarna eller in i skogen när snön är borta och vädret är vackert.

En stor fördel med cykling är att det inte belastar kroppen på samma sätt som löpträningen, så har man till exempel besvär med knäna kan man ändå träna cykling, det är helt enkelt en skonsam motionsform. Cykling är även tillgängligt för personer som lider av övervikt.

Cykling är effektiv konditionsträning, man kommer att förbättra syreupptagningen, stärka hjärtmuskulaturen och även minska risken för potentiellt livshotande problem som åderförkalkning och hjärt- och kärlsjukdomar. När hjärtat blir starkare är det mycket i kroppen som förbättras, man får bättre blodcirkulation och man kan tillföra både mer syre och näring till kroppens alla muskler.

Ett annat sätt som cykling faktiskt minskar risker för skador är att det förbättrar kroppens smidighet och rörlighet, och när man inte rör sig lika stelt ökar man chansen att klara av ett fall utan skador.

När man cyklar tränar man upp alla de stora muskelgrupperna i underkroppen, två av de största musklerna vi har: lårens framsidor och sätesmusklerna får även de en bra workout, och större muskler kräver mer träning för att kunna stärkas och växa.