Dina fötter

En viktig sak när man tränar mycket, som lät glöms bort, är att man måste ta hand om fötterna så de orkar med. 

Förhårdnader kan uppstå när man har trånga skor eller helt enkelt går mycket men inte behandlar fötterna efter långpromenaderna. Förhårdnader är hård och tjock hud och drabbar oftast hälen och huden strax under stortån.

Om man inte tar hand om förhårdnader kan de utvecklas till liktorn. Det betyder att det hårda huden belastas så mycket att huden trycker in i huden som en tagg.

Har man väl råkat ut för förhårdnader kan de vara svår att bli av med helt. Har man trånga träningsskor ska man genast skaffa några som sitter lite lösare på foten. Ha gärna en stötdämpande sula i skon så fötterna utsetts för lite mindre belastning.

Ett smart början är att besöka en fotvårdsspecialist som kan ta hand om förhårdnader och andra besvär som kanske uppkommer. De kan även berätta om man ponerar eller är plattfotad och ge tips hur man sköter fötterna.

Sedan gäller det att självbehandla också. Efter ett joggingpass eller vandring är ett fotbad en superkur. Efteråt kan man använda en fotfil och slipa huden som brukar bilda förhårdnader. Sist men inte minst smörjer man in fötterna med en fet fotkräm.

Ett tips för att undvika problem med fötterna är just att se till att man har bra skor. Det finns flera saker att tänka på vad gäller skor och köp av skor:

  • Rymligt framtill i tårna, speciellt viktigt för joggingskor där tyngden ökar i varje steg.
  • Bra grepp för hälen, foten ska inte glappa.
  • Sulan ska böja sig på samma ställe som tårna och mitten på sulan ska vara vridstyv.
  • Ordentligt knyten, på så sätt stabiliseras foten på rätt sätt och minskar risken för skador.
  • Vid köp av joggingskor måste man tänka på hur man ska använda dem. Springer man flera gånger i veckan kan man köpa två olika par, ett lättare par för kortdistanslöpning och ett stabilare par med mer stötdämpning för längre distanser.
  • Är man en ovan löpare är det alltid bäst att köpa en mer stabil sko.