Förebygg slitage på leder och rygg

man som får ryggmassageTyvärr har problem med leder och rygg smugit sig allt längre ned i åldrarna. Det beror till stor del på det stillasittande liv vi för. Antalet gymnastiktimmar i skolan skulle behöva höjas rejält som motvikt till alla de timmar som tillbringas sittande framför TV och dataspel. Vi behöver alla röra på oss mer.

Det finns mycket vi kan göra för att få smidiga leder och starkare rygg. Att promenera 20 minuter om dagen är bättre för ryggen än att jogga eller springa och det gör lika stor nytta för konditionen och vikten. Gå till den näst närmaste busshållplatsen eller tunnelbanestationen istället för till den som ligger närmast. Att promenera kan räknas som styrketräning eftersom du faktiskt bär upp hela din vikt under promenaden.

Simning är en riktigt bra träning för både leder och rygg. Om man varierar mellan olika simstilar, kan man komma åt nästan alla leder och muskler i kroppen på ett mjukt och avlastande sätt. Cirkulationen kommer igång i kroppen och förser leder och brosk med den näring de behöver. Eftersom vattnet ger motstånd är det en mycket effektiv träning som inte belastar lederna.

Yoga finns i många olika former. Det finns mer eller mindre krävande varianter. Välj gärna en form som inte innebär alltför många extremlägen. Ta det framför allt lugnt och stretcha inte längre än det känns bekvämt.

Om smidiga leder och en träning av alla kroppens muskler är målet, är Qi Gong ett av de bästa alternativen. Man kan se kinesiska män och kvinnor som tränat Qi Gong hela livet. De rör sig mjukt som katter även när de är i 80-årsåldern. Det är vackert att se på och det verkar så enkelt men det finns en tanke bakom varje liten rörelse.