Förebyggande och behandling av träningsskador

Träning och skador är tyvärr något som går hand i hand. Att träna säkert är något vi alla borde lägga mer fokus på. Men hur säker vi än försöker vara har ingen av oss en hundraprocentig garanti att undvika träningsskador. Kunskap om hur man förebygger och behandlar skador kommer dock aldrig skada.

Förebygga

Förebyggande är det absolut främsta verktyget vi har mot träningsskador. Det första steget man måste ta är att lära sig hur sin valda träningsform fungerar och vilka moment som är inkluderade. Med denna information kan man sedan gå vidare till att ta reda på vad den bästa tekniken är för träningen och övningarna. Dålig eller helt enkelt felaktig teknik är en väldigt vanligt anledning till skador.

Det är också viktigt att man är medveten om sina egna gränser och inte överbelasta kroppen allt för mycket. Både för långa träningspass och för hög belastning kan öka risken för skador av olika slag. Medan det är viktigt att utmana kroppen för att förbättras, är detta något man måste göra gradvis och inte allt för snabbt.

Behandling

Att behandla en träningsskada är något som också kräver kunskap. Man bör absolut söka hjälp från en expert i ett eller annat område vid en allvarlig skada för att få en korrekt diagnos. Först efter detta kan man säga säkert vad man själv kan göra för att behandla skadan.

Många gånger handlar det om att låta den skadade kroppsdelen vila tillräckligt länge innan man belastar den igen. Men i vissa fall kan man även behöva använda sig av vissa övningar för att förbättra läkeprocessen.

När viloperioden sedan är över kommer man också behöva tänka på att formen och fysiken påverkats av tid borta från träningen. Man brukar säga att man behöver minst lika lång träningsperiod som tiden man var borta innan man är tillbaka på samma nivå som tidigare. Detta betyder då att man behöver sänka belastningen till en lägre nivå och sakta men säkert trappa upp den igen.