Håll formen med längdskidor

Idag har längdskidåkning blivit en av de största allemanssporterna i Sverige. Se bara på de 47 000 personerna som anmält sig till Vasaloppet 2015 redan i mars 2014, totalt finns det 68 000 platser tillgängliga. Och det är en tävling där både elitsportare och motionärer delar spår.

Längdskidåkning har likheter med löpning, cykling och simning, sportgrenar som är tillgängliga för de flesta som känner att de måste ut och röra på sig, och komma ut från sina ofta stillasittande arbeten. Att börja åka längdskidor är inte mycket krångligare än att gå. Det är både stärkande och socialt, du får frisk luft och din kondition förbättras, skriver Aftonbladet Wellness.

Glöm inte att njuta

Tar du med dina barn på längdåkning så glöm inte att det ska vara roligt. Det finns många övningsmoment som är lekfulla fast de samtidigt är stärkande för både motorik och balans. Om du som nybörjare tänkt ge dig in på längdskidåkning på allvar och anmäler dig till en tävling så räkna då med att träna minst 2 till 3 gånger i veckan, speciellt när det finns tillgång till snö. All konditionsträning är bra, och varför inte träna tillsammans med dina vänner. Om du betraktar dig som elitmotionär, träna på de olika teknikerna och variera träningen, längd, fart och styrka. Gör längre pass på upp till tre timmar och kortare men intensivare sträckor. Sätt upp tävlingar för dig själv. De olika teknikerna är skiftande åkstilar som både kan motsvara förutsättningarna i spåret men som också kan utnyttjas för att koppla av och hämta in nya krafter utan att stanna upp.

Rätt kläder

För både träning och tävling behöver du rätt klädsel och den kan du bland annat hitta hos Länna Sport. Här hittar du längdskidskläder för både dam och herr. Det är viktigt att klä sig anpassat för sporten när man är ute i spåren. Du får inte vara för tjockt klädd, då kan du få svårt att röra dig. Samtidigt får du inte bli kall heller. Lager på lager är att föredra framför tjocka dunjackor och termobyxor.

När du är ute på skidor – åk gärna en timme eller mer, hellre länge och lugnt än kort och snabbt. Det här en av de sporter som gör av med mest kalorier i alla fall.