Kom i form igen – starta försiktigt

Det är viktigt att starta lugnt och försiktigt när man efter flera års avbrott ska komma igång igen med sin träning. Om man går ut alldeles för hårt riskerar man att dra på sig onödiga skador och krämpor som kan komma att sätta ett stopp för din fortsatta träning.

soffpotatis

Det är många ibland oss som tidigare varit ordentligt vältränade i yngre år, men som gradvis tappat på formen och som numera lever väldigt stillasittande liv. Detta är självfallet inte bra, utan kroppen mår betydligt bättre av att röra på sig åtminstone en del, då den är byggt för detta ändamål. Kroppen tar helt enkelt skada av att sitta stilla alldeles för länge, något som ni själva kan läsa mer av på DN.se.

De som slutligen bestämmer sig för att göra ett aktivt val för att åter komma i form, brukar då göra det med rungande kraft. Man vill helt enkelt så mycket så snabbt, och tror dessutom att man kan träna ungefär som man gjorde förr, vilket tyvärr kan leda till ett bakslag som vi genom denna artikel vill hjälpa er att undvika.

Att gå ut för hårt med sin träning kan leda till olika besvär som gör att man kan tvingas sätta sitt träningsschema på paus, eller att man helt enkelt får byta träningsform till ett skonsammare alternativ. Att cykla brukar vara bra och fungera för de allra flesta om man exempelvis ådragit sig en lättare inflammation i benhinnorna. Något som fortfarande kan ställa till förtret är självfallet brantare uppförsbackar, som kan fresta på en aning mer än vad som egentligen är optimalt. Med en elcykel från Topbike.se är dock problemet snabbt ur världen. Då kan du själv reglera när du vill trampa för egen kraft och när du vill få lite hjälp på traven.