Komma tillbaka efter skada

Har man varit tvungen av avbryta sin träning på grund av en skada men återhämtat sig så pass att det går att börja med träningen igen finns det några punkter man bör tänka på.

Börja försiktigt

Ju längre man är borta desto större inverkan har det på ens muskler och kondition. Har man till exempel cyklat tidigare kan det vara ett tips att ta hjälp av en elcykel i början. Då kan man fortfarande ge sig ut på längre cykelturer med vetskapen att när man blir trött spelar det inte så stor roll hur långt hemifrån man är, elmotorn kommer att hjälpa till att få hem en. Se exempel på sådana på denna sajt.

Konditionen påverkas mest

Kondition är något man bygger upp på lång sikt, vilket är varför det är så irriterande att den försämras snabbare än någon annan del av kroppen. Har man haft väldigt lite fysisk aktivitet under skadeperioder är det lika bra att ställa in sig på att börja om från noll igen. Det som faktiskt klarar sig bäst vid uppehåll är muskelstyrka, speciellt om man kan hålla dessa igång lite gran varje dag även när man är skadad.

Lite räcker långt

Det kan faktiskt hjälpa mer än man tror att bara ägna sig åt några minuters aktivitet några gånger varje vecka för att bevara flera aspekter av fysiken. Dock så bör man naturligtvis rådslå med sin läkare eller sjukgymnast när det gäller en skada och aldrig utsätta sig för risken att förvärra skadan.

Planera långsiktigt

För att komma tillbaka på samma nivå som man var innan skadan gäller det att man inte har några illusioner om hur snabbt man kan komma dig. En grundregel idrottsläkare har är att man kommer att behöva spendera lika mycket tid som man var borta från träningen för att komma tillbaka på sin tidigare nivå. Har man till exempel varit skadad en månad kommer man behöva räkna med en månad till innan man är tillbaka i form.