Lära sig springa

Det ser så härligt ut när andra svischar förbi en när man är ute och går. Man önskar själv att man kunde bara ta på sig skorna och kasta sig ut i joggingspåret. 

Det går att lära sig! Det spelar ingen roll vilka förutsättningar du har, med tålamod och lite jävlar anamma (ursäkta språket) så går det!

Början

Vi förutsätter här att du är total nybörjare på träning. För dem som är van med annan träning kan man hoppa lite längre ned i texten. Men för nybörjaren så är starten viktigast. Det måste vara roligt att vara ute och röra på sig, annars kommer man aldrig att fortsätta och få det som rutin.

Börja därmed att jobba upp konditionen. Då är det främst promenader vi pratar om. Kroppen ska vara van att röra sig innan vi lägger på extra belastning med joggning. Så promenera så många dagar i veckan som du kan och orka. Håll passen till minst en halvtimme men helst ska du vara ute i en timme eller mer. Hur snabbt du går väljer du själv: det ska vara en takt som du kan hålla genom hela passet.

Kläderna

Innan du ger dig hän ditt nya träningsprogram, gäller det att du är rätt utrustad. Den viktigaste punkten här är skorna. Om du och dina fötter ska orka med det här behöver du bra skor med bra dämpning. Det skonar även dina knän i det långa loppet! Köp inte de billigaste du hittar för de har sämre material och du kommer vara tvungen att byta ut dem efter bara några veckor. Satsa på ett par bra skor som håller en hel säsong eller två. Sportamore har en hel sektion tillägnad löpningsskor och de finns tillhands på kundtjänsten för att hjälpa dig att hitta rätt.

Resten av outfiten är mindre viktig, köp i funktionsmaterial så att kläderna andas och välj plagg som du känner dig bekväm i. Svårare än så är det inte.

Ditt schema

Den metod vi tipsar om här är en fransk metod som fungerat för väldigt många. Och innan man börjar med sin nya regim ska man vara medveten om några punkter:

  • Efter de första passen ska det kännas som man kunde ha gjort mer, inte att man är så slut att man vill kräkas
  • Bättre med lite träning än inget alls
  • Hur bra och snabb du än blir, måste kroppen alltid få värma upp sig innan du börjar springa fullt ut

Börja med ett joggningsavstånd som du vet att du klarar av. Sätt hellre lite kortare distans än lite för lång så du inte tappar modet. Börja alltid dina pass med att promenera i rask takt i en kilometer så kroppen får sin uppvärmning. Därefter joggar du den distans som du vet att du klarar av. Gå sedan minst en kilometer till. Du ska alltid vara ute i en runda som är minst 2 kilometer lång och vara ute och röra dig minst 20 minuter varje gång. Dessa pass sa också genomföras minst 3 gånger i veckan, helst fler.

Den här metod består sedan bara av en enkel regel: varje gång du startar ett nytt pass ska du jogga 3 % längre än du gjorde förra gången. Om du joggade 200 meter under förra passet ska du jogga 206 meter nästa pass. Försök inte att springa längre, även om det känns löjligt att bara jogga några meter till. Du måste ge kroppen tiden att vänja sig och det som inte känns just för stunden kan ändå göra sig påmind dagen efter!