Skonsam träning för kroppen

När du tränar så är det en nedbrytningsprocess som startar och därför så är det viktigt att vila så din kropp får en chans att återhämta sig och växa sig allt starkare. All form av träning sliter på kroppen och är du fullt frisk så kan du träna vad som helst, se dock till att vila, äta rätt och träna med måtta.

Träna måttligt

Har man något problem som exempelvis leder och annat som spökar så kan det vara en anledning att hotta någon skonsam träning för din kropp. Simning och cykel kan vara det som kan passa din situation. Du kan hålla igång din konditionsträning med raska promenader, använder du gångstavar så är det än bättre. Du bör dock vara försiktig om du vet med dig att du har någon skada eller annat som kan förvärras. Om du bor i Stockholm eller där omkring så kan du med fördel vända dig till Adolf Fredriks Fysiocenter för att få hjälp med din träning eller behandling av det som åsamkar dig problemen.

Viktigt med uppvärmning och stretching

Din kropp behöver värmas upp innan du börjar träna. Stela muskler och leder kan skadas av att inte få värmas upp innan man börjar med sin träning. Lika viktigt är att stretcha efter du tränat, försök att tänja ut muskler och leder efter de belastats på något sätt. Det är också viktigt att du tränar på rätt sätt och ökar din träningsdos allt eftersom du börjar orka med mer. Om du tränar styrketräning 45 minuter per gång så bör du inte träna mer än tre dagar under en vecka och ha en vilodag mellan dina träningspass.