Smärtor vid träning

Får du ont under träning, gäller det att hantera skadan och undersöka orsaken innan man fortsätter träna. 

pain

Ryggsmärta

Smärta i ryggen kan handla om överansträngning eller en lättare sträckning. Du kan helt enkelt ha haft fel hållning när du tränade eller tränat lite för mycket.

Ta kontakt med Naprapatiska eller liknande företag och gör en undersökning. Hos naprapater kan du få behandling direkt för ömmande rygg och axlar. Ibland behöver man bara arbeta ut knutar för att må bättre. De kan också rekommendera sjukvård eller sjukgymnastik om de anser att det behövs.

Knän

Att få ont i knäna är vanligt för både vana och nya joggare. En av de vanligaste anledningarna är att du inte kompenserat för hur din kropp är byggd. Man har köpt ett par sköna joggingskor men inte kollar upp om man har högt- eller lågt fotvalv eller om man pronerar.

Löparknä är en smärta på utsidan av knäet och ska tas på allvar. Medan knäet läker ska man vara försiktig med sin träning, stretcha mycket och försök hitta andra träningsformer tills smärtan försvinner. Detta kan ta några dagar eller några månader så det gäller att ha tålamod.

Runner’s World tar upp fler orsaker till knäproblem och hur man råder bot på smärtan.

Stukningar

Att stuka foten händer många träningsentusiaster. En stukning innebär att vävnaden runt leden är skadad. Om du samtidigt får en blödning kommer området att börja svälla.

Undvik att belasta foten och håll den i högläge när du sitter och ligger. Foten ska vara högre än hjärtat, det dämpar svullnaden. Man kan också påskynda läkningen genom att linda foten ganska hårt så man trycker ned svullnaden. Lossa bindan var femtonde minut och domnar foten av ska man ta bort bindan på en gång, då har man lindat för hårt.

Läs mer om stukningar på 1177.