Sov bättre

För dig som tränar mycket och lever ett aktivt liv är det viktigt att sova bra. Det är då du vilar upp dig och din kropp får tillfälle att återhämta sig. Här kommer några tips på hur du kan sova bättre och i förlängningen bli piggare.

  • Regelbundna vanor kommer göra att du sover bättre. Genom att du har återkommande sovtider kommer din kropp ställa in sig på detta och du kommer må bättre.
  • Att sova naken är också bra för dig. Det sänker din kroppstemperatur och ger dig bättre blodcirkulation. Det balanserar också dina hormoner vilket gör dig mindre stressad och ger dig en god sömn.
  • Sluta använd mobil och dator i din säng. Detta rubbar din sömncykel och det blir svårare för dig att somna.
  • Många tänker att man kan sova ikapp på helgen. Detta är inte att rekommendera. Det är bättre att du hittar regelbundna tider istället.
  • Se till att du varvar ner innan läggdags. Ljuset från mobiler och sådant gör att det tar längre tid innan du somnar. Om du börjar “förbereda” dig innan läggdags kommer sträckan till sömn bli kortare.
  • Att sova på mage kan göra att du får svårt att andas och att du får ont i nacken. Det kan därför vara bra att sova på sida eller rygg istället.
  • Att ta sig en “sängfösare” är inte heller så bra. Det kan visserligen hjälpa dig att somna men din sömn kommer inte vara lika djup. Det är därför bra om du undviker den.

    Lycka till med träningen och sov gott!