Träna biceps och triceps

Många som tränar styrketräning vill bygga upp större armmuskler och här är det främst biceps- och tricepsövningar som hamnar på schemat. Här tittar vi lite mer på vad man egentligen ska tänka på när man tränar dessa muskler.

Om vi börjar med biceps är det värt att påpeka att dessa två muskler faktiskt bara utgör en tredjedel av armens massa. Och medan dessa muskler faktiskt kommer att få träning av övningar som är menad att bygga upp både rygg och bröst, är det fortfarande bra att träna dessa muskler direkt.

När man ämnar bygga styrka och massa i musklerna är det tunga bicepscurls bland de bästa övningarna man kan göra. Låt helst dessa utgöra grunden för bicepsträningen. Satsa på ett par tyngre hantlar och gör färre repetitioner. Med lättare vikt och fler repetitioner bygger man mer upp uthålligheten i musklerna än styrka och massa.

Just på grund av biceps storlek behöver man inte satsa överdrivet mycket på dem. Det räcker egentligen med bara ett eller två pass i veckan för att bygga upp dessa, speciellt om man även kör rygg- och bröstpass.

Triceps kommer dock vara det som verkligen får armarna att se större ut. Dessa muskler sitter ju som bekant på armens baksida men utgör fortfarande en stor det av armarnas totala omkrets.

Det finns många övningar som är ämnade för att bygga upp triceps, men några av de oftast rekommenderade är också kanske två av de mest ikoniska övningarna i träning: armhävningar och bänkpress. Går man på gymmet kan man ofta hitta maskiner som specifikt tar tricepsmusklerna.

Lägger man upp omfattande styrketräning kommer man igen att träna triceps utanför de rena tricepsövningarna, så precis som med biceps kan det ofta räcka med ett eller två pass i veckan för att bygga upp musklerna.