Träning och mineraler

Det är många processer som sker i kroppen under och efter träning. Och dessa processer använder sig av ett eller flera ämnen för att fungera effektivt. Här tänkte vi titta specifikt på tre viktiga mineraler som har en koppling till träning och/eller återhämtning.

Järn

Järn är en av de viktigaste mineralerna i kroppen och det är nödvändigt för transporten av syre i blodet, samt stimulerar immunförsvaret. Men när vi tränar ökar också förlusten av järn i både svett och urin, vilket på lång sikt kan leda till järnbrist. Kvinnliga idrottare och alla uthållighetsidrottare ligger i större riskzon än andra för järnbrist. För att motverka detta måste man öka järnintaget genom kosten eller på syntetiskt vis. Butiken Greatlife säljer ett bra järntillskott man kan prova.

Magnesium

Magnesium är en mineral som bidrar till normal energiomsättning, men fyller även en roll i den normala funktionen av både nervsystemet och våra muskler. En frisk människa lider dock väldigt liten risk att drabbas av magnesiumbrist. Det är i regel något som kan ses vid exempelvis ätstörningar, alkoholism och tarmsjukdomar.

Zink

Zink fyller flera olika centrala funktioner i kroppen och används av omkring 300 olika enzymer i kroppen. Normalt sett gör sig kroppen av med zink genom tarmarna och bara en del utsöndras via svett och urin. Men vid hård träning kan man tappa mer zink genom svetten, vilket kan betyda att man vill öka sitt zinkintag något. Enligt Livsmedelsverket får vi i oss zink mest effektivt genom kött då animaliska proteiner underlättar upptaget. Men vi hittar även zink i mejeriprodukter, fullkornsprodukter, musslor, ost och nötter.