Välj fria vikter istället för maskiner

När man besöker gymmet är det ju väldigt enkelt och praktiskt att hugga tag i maskin efter maskin, snabbt ställa in den vikt man ligger på för tillfället och bara köra på. Men här tänkte vi utforska fördelarna med att skippa maskinerna och gå över på fria vikter istället.

1. Det är bättre träning

Om man bara ska titta på en enda anledning så är det helt enkelt för att det är bättre att träna med fria vikter. Detta beror på att när man sitter vid en maskin isolerar den en eller flera muskler och tränar inte musklerna runtikring. Men när man tränar med fria vikter kommer man att behöva arbeta med fler delar av kroppen för att stabilisera sig under övningarna. Och på så sätt aktiverar man fler muskelgrupper under en och samma övning.

2. Det kan lättare göras hemma

För att få en komplett workout på gymmet kan man säkert springa mellan en mängd olika maskiner och nästan ingen av oss som har råd eller plats för att ha denna möjlighet hemma. Men alla kan skaffa lite fria vikter och ha i något rum. Tänk dock på att alltid skydda golvet när tunga vikter är med i bilden.

3. Det förbättrar koordinationen

Kroppens och musklernas koordinationsförmåga är minst lika viktig som styrka. Detta är inte bara sant för de övningar man gör på gymmet utan även det vi använder våra muskler till i vår vardag. Mer koordination förbättrar ens förmåga att belasta kroppen och minskar risken för skador. Funktionalitet är ledordet här och något man verkligen bör sträva efter när man söker att bygga upp kroppen starkare.

4. Det är lätt att komma igång

Praktiskt taget vem som helst kan börja träna med fria vikter. Så länge man har tillgång till denna grundläggande utrustning, vare sig man är på gymmet eller hemma. Allt man egentligen behöver utanför detta är en bra träningsprogram för nybörjare som man kan starta med. Successivt kommer man att kunna lägga till mer avancerade övningar och mer vikt.