Vardagsmotion

3323871-cyklist-pratar-i-mobiltelefon

Vardagsmotionen är oerhört viktig för att vi ska må bra. Till vardagsmotion hör bland annat att man står och går mycket under dagen, tar trapporna istället för hissen samt cyklar eller promenerar istället för att ta bilen eller bussen. Du kanske redan hört det, men visste du att den aktivitet du gör i vardagliga moment är den viktigaste av alla?

På sidan Muscles kan du läsa att just den lågintensiva träningen, som vardagsmotionen medför, hjälper dig till ett hälsosammare liv bättre än vad intensiv träning gör. Det är en typ av träning som på lång sikt ger dig ett bättre hälsotillstånd och minskar riskerna för övervikt och sjukdomar.

För dig som vill bli mer aktiv i vardagen är det bästa sättet att förändra lite i taget. Tänk bara på hur ofta du åker till skolan eller jobbet och hem igen, i stort sett varje dag. Så varför inte utnyttja den resan för att få lite vardagsmotion? Gör som holländarna och danskarna, välj cykeln framför bilen och bussen när du ska till jobbet eller skolan. Om du tycker att restiden blir för lång kan du ta cykeln någon gång i veckan. Kanske kan du börja med att cykla till jobbet 2 gånger i veckan, för att sedan öka successivt. En bra motionscykel finner du lättast på internet, där urvalet är större. Där kan du dessutom i lugn och ro läsa om olika modeller för att hitta den som passar din livsstil bäst. Det finns flera specialiserade nätbutiker online. En av dem är Cykelkraft, som har ett fint och brett utbud med cyklar från flera kända märken.

Det är enkelt att motionera i det vardagliga livet. Det behöver inte handla om timslånga svettiga pass på gymmet eller i elljusbanan. Allt du behöver göra är att byta de bekväma rutinerna till sådant som gynnar din hälsa. Det handlar om små enkla saker som är roliga att göra, som också leder till en bättre hälsa.