Varva ner

Inför ett träningspass värmer vi upp kroppen ordentligt, det här sitter i ryggmärgen på de flesta av oss som idrottar. Men vi pratar inte alls lika mycket om varför det är minst lika viktigt att vi varvar ner efter ett intensivt träningspass.

Vi lever i ett oerhört prestationsbaserat samhälle som kräver att vi ger 110 procent i allt vi gör och tar oss an. Detta kan medföra svår ångest och slå hårt tillbaka på oss om vi inte inser våra faktiska begränsningar i tid.

Dock finns det hopp och du är kapten över ditt eget skepp, stanna upp och se värdet i att faktiskt också ta dig den tiden som det behövs för att varva ner. Rekreation är lika viktigt för träningsresultatet som den förberedande uppvärmningen och den hårda muskelansträngningen. Läs mer om nedvarvning så kommer du att få en ökad förståelse för varför det är så viktigt för oss.

Kom ihåg att det finns flera nämnvärda anledningar till att inte negligera nedvarvning, inkludera i stället det som en naturlig del av ditt träningspass. Nedan följer ett axplock av de fördelar som du gagnas av genom att varva ner på ett korrekt sätt.

  • Du hjälper din kropp att sänka pulsen och komma ner i varv
  • Din kropp bygger sig starkare i återhämtningsprocessen vilket medför snabbare och bättre träningsresultat
  • Det är särskilt viktigt att varva ner efter ett kvällsträningspass, om du varvar ner ordentligt så kommer du också att sova bättre vilket är en stor del av träna rätt.

En himmelskt len morgonrock vilar mjukt och skönt mot huden och är det perfekta plagget att svepa in sig i efter att man har avslutat ett hårt träningspass med dusch och bastu. Investera i en högkvalitativ sådan så kommer du att ha alla förutsättningar som krävs för att starta dagen på ett riktigt bra sätt.