Vikten av sömn för goda resultat och återhämtning

Om du gillar att träna är du säkert väl medveten om vikten av att planera och variera din träning för att uppnå det önskade resultatet. Att utöva flera olika idrotter ger snabbare och bättre slutresultat av träningen.

En annan viktig faktor är såklart maten, samma princip gäller här. Det handlar om att äta en varierad och allsidig kost. Kroppen behöver ladda sina batterier och depåer och det sker såklart genom att äta. Den allra viktigaste måltiden är den som sker efter träningspasset, det menar de flesta näringsfysiologer.

I sömnen bygger du upp kroppen

Något som många har en tendens att glömma bort när de följer en strikt träningsregim är vilan och sömnen. Sömn är en vital ingrediens för att kunna prestera bra. Fysisk aktivitet bryter ner dina muskler och du är som allra svagast direkt efter ett pass. Så fort du slutar träna börjar skadorna repareras. Din återhämtning bygger på en rad faktorer; det du äter, dricker och hur du vilar. Sömn är helt enkelt en nödvändig ingrediens för att din kropp skall återhämta sig och din träning skall bli effektiv. Under sömnen kopplar kropp och hjärna av och återuppbyggande hormoner frigörs i din kropp. Dessa hormoner gör återhämtningen så effektiv som möjligt.

För att sova gott behöver man såklart en skön och ergonomisk säng. En vuxen person spenderar i snitt sju och en halv timme sovande varje natt. Det borde vara en självklarhet att ha en säng som är anpassad efter just dina behov.

Det finns till och med studier som visar att du kan tappa muskelstyrka om du inte sover tillräckligt mycket när du följer ett träningsprogram. Så se till att krypa ner under täckena och ta en välförtjänt tupplur emellanåt.